infant

infant
infant creatiu

diumenge, 8 de desembre del 2013

Pissarres digitals interactives i tauletes tàctils

L’escola sempre ha estat plena de tecnologia, llibres, quaderns, llapis. Més endavant van aparèixer els bolígrafs, i actualment totes les escoles tenen ordinadors.


Actualment, però, hi ha dues noves tecnologies que van entrant a les aules poc a poc: les pissarres digitals interactives i les tauletes tàctils. Els alumnes de la Universitat Blanquerna vam tenir la sort de poder assistir a una conferència sobre aquestes noves Tecnologies.


Quant al terme de PDI hi ha una certa confusió en la seva denominació, doncs aquest instruments és molt més que una pissarra ja que és una tecnologia que ens permet visitar el món i que el món entri a l’aula. Et permet cercar, processar, criticar i presentar la informació, i l’escola és l’encarregada d’assegurar-se que els alumnes aprenen a realitzar aquests processos.


Quan parlem d’interacció, però a què ens referim? Sembla que l’interacció indica que tots podem tenir contacte amb la PDI, però no sempre és així. De moment hi ha una certa tendència a ser un instrument que utilitza el mestre, però cal trobar la manera que els nens hi interactuin i els sigui una eina útil en el seu desenvolupament. La PDI, doncs, et permet treballar amb ella i no només serveix per captar informació.


Però, què és la PDI? és un sistema tecnològic formada per tres elements, un ordinador, un projector i una pantalla interectiva en la qual es projecten els continguts digitals.



És una molt bona eina que permet la visualització en grup. Aquesta nova eina, pel fet de ser nova, ja fa que els alumnes tinguin interès en conèixer el seu funcionament i allò pel qual s’utilitza, i per tant, provoca un nou naixement d’atenció i motivació als alumnes, un sentiment al que, desgraciadament, no estan massa habituats.


Aquest nou interés fa que comprenguin millor els continguts i que participin més. Les classes es tornen més divertides, dinàmiques i actives.


Aquesta eina, la qual he utilitzat en comptades ocasions, és una eina que sempre que l’he usat m’ha estat molt útil i m’ha motivat pel fet que era nova i que m’interessava saber utilitzar. Com a futura mestre intentaré no caure en l’error d’utilitzar la pissarra només com a eina per al mestre. Espero saber ensenyar als alumnes com utilitzar-la i treure’n profit i alhora saber transmetre valors com el fet de compartir una eina útil.


Quant a la conferència va ser força fluixa i la veritat és que m’hagués agradat que s’aprofundís més amb el tema, ja que després vaig haver de buscar informació per ampliar els meus coneixements sobre el tema.




Quant a les tauletes digitals, és una eina que es pot utilitzar en totes les edats. Per una banda, els mestres han trobat en aquesta eina un molt bon ús, doncs els automatiza molts processos com per exemple calcular les mitjanes. Per altra banda, la tauleta digital, actualment, pels alumnes, és una eina de motivació, veuen una nova joguina i és per això que les escoles que tenen el que s’anomena “racons” que han creat un nou racó, el de la tauleta digital.














La tauleta digital, però, s’utilitza com a complement i no com a eina essencial a les aules, és per això que les escoles que han integrat les tauletes digitals no en tenen una per cada nen, sinó que en tenen uns quants i els gestionen segons les necessitats.


Les escoles que han deixat als nens i nenes experimentar amb les tauletes digitals han comprovat que els nens aprenen molt ràpid, i atribueixen aquesta rapides en l’aprenentatge en el fet que els nens senten que estan jugant, i quan els nens juguen no tenen por d’equivocar-se i per tant, experimenten més. A més, aquesta eina els ha permés fer treball en grup entre iguals.


A les escoles l’utilitat de les tauletes digitals la troben, sobretot, en les apps (aplicacions). Aquestes aplicacions ofereixen un munt de possibilitats, però les escoles es troben amb un problema, que no hi ha pràcticament aplicacions en català. Per sort, han trobat una pàgina web anomenada educaplay en la qual es poden crear apps de forma grauita.


Les tauletes digitals, han aportat coses positives a les escoles que les utilitzen, però no cal oblidar, que també s’han de tenir en compte la problemàtica que comporten. Com a negatiu, aquesta eina ha portat un nou conflicte a l’escola, discussions i baralles.


Com a futura mestre, espero tenir l’oportunitat de poder treballar amb aquesta eina, que pel que van explicar a la conferència, és una eina que ofereix un món de possihbilitats que jo no he tingut l’oportunitat d’experimentar com a alumna, però també tindré en compte que alhora s’han de treballar uns valors i no deixar que els alumnes agafin dependència d’aquesta eina.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada