L'ésser humà és un ésser
social i una de les seves característiques distintives és la parla, el fet de
aprendre a parlar, comunicar-se és una experiència social. La Comunicació és
l'intercanvi d'informació entre subjectes. Tots els éssers humans tenim la capacitat
per desenvolupar la comunicació, és a dir, tenim la competència comunicativa.
Podem dominar la llengua, però si no som eficaços significarà que tenim una
competència comunicativa baixa.
Per ser competents
comunicativament hem de dominar quatre àmbits:
- la competència lingüística/gramatical:
fa referència al domini del codi lingüístic i s'ocupa del nivell fonològic, és
a dir, del so, del nivell morfològic, del nivell sintàctic i del nivell lèxic i
semàntic.
- la competència
sociolingüística: fa referència a les regles socioculturals d'ús, per tant,
depèn de la situació, l'objectiu i acords en la interacció (per exemple el fet
de dir - Bon profit - abans de començar a menjar).
- la competència discursiva:
fa referència a la combinació de formes gramaticals i significants per
aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere. Quan parlo de
coherència em refereixo a que les diferents oracions d'un text no siguin
contradictòries, que tinguin una relació (es poden utilitzar connectors). Per
text cohesionat em refereixo que el text respongui a l'objectiu i finalitat que
té vist com a una unitat.
- la competència estratègica:
fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden
utilitzar per compensar limitacions i insuficiències, és a dir, el fet de tenir
recursos per evitar les limitacions i perquè l'acte de comunicació tingui un
millor resultat.
Quan pensem en un bon
comunicador majoritàriament ens fixem en les competències estratègiques, recordo
un parell d'exemples de persones que considero bones comunicadores i són
l'Alfred Picó i l'Oriol Junqueras.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada